Her şeyin bir sebebi varsa, ilk şeyin sebebi nedir? İlk şey eğer evrenin ortaya çıkışıysa, onun da sebebi Tanrıdır şeklindeki yaygın düşünce tarzı geçersiz bir mantık yürütmedir. Burada hemen akla "Peki Tanrı'nın sebebi neydi?" sorusu gelir. Nitekim küçük çocuklar genellikle sorarlar bu soruyu Tanrı konusunda. Zihinleri açıktır çünkü henüz. Şartlanmamıştır. "Tanrı'nın sebebi yoktur" veya "Tanrı kendi kendisinin sebebidir" açıklaması geçerli bir açıklamaysa, o zaman "Peki evrenin sebebini niye merak ediyorsun?" sorusu akla gelir. Belki de 'Evrenin sebebi yoktur' veya 'Evren kendi kendisinin sebebidir?'. Eğer evrenin sebebini merak etmek geçerli bir mantık yürütmeyse, Tanrı'nın sebebini merak etmek niye geçerli değil? Onun da sebebi daha büyük bir Tanrı, o Tanrı'nın da sebebi ondan büyük başka bir Tanrı dersem, bunun sonu gelir mi? Eğer bir açıklama yapabilmek için bir yerde durulması gerekiyorsa, o zaman nerede duracaklarına nasıl karar veriyorlar? Neden evrenin sebebinde değil de, Tanrı'nın sebebinde duruyorlar?
5 posters
Her şeyin bir sebebi olduğuna göre, ilk şeyin sebebi Tanrı olmak zorunda değil midir?
BasBaT- Katılımcı Üye
- Mesaj Sayısı : 39
Nerden : Ankara
Katkı Puanı : 2
Reputation : 2
Kayıt tarihi : 11/11/08
sophia- Katılımcı Üye
- Mesaj Sayısı : 53
Yaş : 38
Katkı Puanı : 66
Reputation : 0
Kayıt tarihi : 19/06/10
- Post n°2
Geri: Her şeyin bir sebebi olduğuna göre, ilk şeyin sebebi Tanrı olmak zorunda değil midir?
BasBaT demiş ki: Eğer evrenin sebebini merak etmek geçerli bir mantık yürütmeyse, Tanrı'nın sebebini merak etmek niye geçerli değil? Onun da sebebi daha büyük bir Tanrı, o Tanrı'nın da sebebi ondan büyük başka bir Tanrı dersem, bunun sonu gelir mi? Eğer bir açıklama yapabilmek için bir yerde durulması gerekiyorsa, o zaman nerede duracaklarına nasıl karar veriyorlar? Neden evrenin sebebinde değil de, Tanrı'nın sebebinde duruyorlar?
ad infinitum safsatası
haklısın bu böyle sonsuza kadar gider çünkü her aşamada ulaştığımız diğer şeyin sebebini soracağız
nerede durulması gerektiğini bilmiyorum ama konuyu sebep değil de "başlangıç" diye değiştirirsek şöyle bir tez var :
o ilk şey ezeli ve ebedi olduğundan bir başlangıcı yoktur dolayısıyla hep vardır. ilk şey dediğimiz burada tanrı da olabilir tavus kuşu da bu bir tanrı argümanı değil esasen..
bir de şöyle bir durum var "herşeyin bir sebebi varsa" cümlesi aslında "eğer" ile başlayan bir cümledir yani "eğer herşeyin bir sebebi varsa..." şeklinde devam eder. yani kesin bir yargı içermez, kanıtlanmamıştır.
"eğer evrenin sebebini merak etmek geçerli bir mantık yürütmeyse..." bu da onun gibi.. aslnda bütün önermelerimiz de böyle "eğer böyleyse" diyorsak orada bir "eğer değilse" de vardır dolayısıyla bizi kesin bir sonuca ulaştırmaz
captcha- Site Yöneticisi
- Mesaj Sayısı : 342
Yaş : 37
Nerden : İstanbul
Katkı Puanı : 718
Reputation : 10
Kayıt tarihi : 02/09/09
- Post n°3
Geri: Her şeyin bir sebebi olduğuna göre, ilk şeyin sebebi Tanrı olmak zorunda değil midir?
Her şeyin bir sebebi olması durumu da vahim değil mi? Yani her şeyin bir sebebi yoktur.
narnosearch- Yeni Üye
- Mesaj Sayısı : 2
Yaş : 31
Katkı Puanı : 5
Reputation : 1
Kayıt tarihi : 31/05/12
- Post n°4
Geri: Her şeyin bir sebebi olduğuna göre, ilk şeyin sebebi Tanrı olmak zorunda değil midir?
zaman yoksa sebep de yoktur.
serhat_41- Katılımcı Üye
- Mesaj Sayısı : 108
Yaş : 37
Katkı Puanı : 188
Reputation : 5
Kayıt tarihi : 19/07/10
- Post n°5
Geri: Her şeyin bir sebebi olduğuna göre, ilk şeyin sebebi Tanrı olmak zorunda değil midir?
bu sorular aslında zamanı algılama biçimimizin sonucu gibi, bir başlangıç olması gerekmediği gibi bir sonda olmamalı, uzayın sonsuz olduğu söylenebiliyosa zamanında başlangıçsız ve bitişsiz olduğu söylenmesi mantıksız olmaz...